Nieuws

19.09.2016 Medisch dossier vaak incompleet of onjuist

Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland blijkt dat medische dossier vaak niet compleet zijn of onjuiste informatie bevatten. Ongeveer een kwart van de dossiers van patiënten zijn niet in orde. Belangrijke informatie ontbreekt soms en sommige informatie die wel in het dossier staan kloppen niet.

Daarnaast weigeren zorgverleners geregeld om het dossier aan een patiënt ter inzage te geven of een kopie af te staan. Dit gebeurde bij 36 (17%) van de ruim tweehonderd dossier die zijn opgevraagd in opdracht van de federatie. De belangenorganisatie geeft aan dat veel van de problemen opgelost kunnen worden door patiënten zelf beheerder te maken van zijn of haar medische gegevens. ICT-problemen zijn volgens de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen vaak de oorzaak waardoor patiëntendossiers niet worden verstrekt door ziekenhuizen. Dat zal in de komende tijd steeds beter worden aldus de vereniging.

Auteur: Karel de Vries, redactie Zuster Jansen


“Wij hebben zeer goede zorg en service ontvangen van Zuster Jansen”
Mvr. de Jongh, Amstelveen