Nieuws

04.10.2016 Patiënten ontevreden over gesprek met arts

Uit een onderzoek van de Patiëntenfederatie onder 4600 patiënten blijkt dat niet alle patiënten even tevreden zijn over het gesprek met hun arts in een ziekenhuis. Zij hebben niet het gevoel dat zij en waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het gesprek.

Vier van de tien patiënten heeft helemaal geen goed gevoel over het gesprek. Vaak worden er wel meerdere behandelopties voorgelegd maar  stellen de patiënten dat zij zich te weinig betrokken voelen bij het maken van de uiteindelijke beslissing over de behandeling. De Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie Medisch Specialisten gaan in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Nederlandse Federatie van Universitair Medisch Centrum (NFU) de campagne “Betere Zorg begint met een goed gesprek” starten. Het doel hiervan is dat patiënten en artsen zich nog meer bewust worden van het belang van een goed gesprek en het belang samen te beslissen over de meest geschikte behandeling.

Auteur: Karel de Vries, redactie Zuster Jansen


“Wij hebben zeer goede zorg en service ontvangen van Zuster Jansen”
Mvr. de Jongh, Amstelveen