Nieuws

01.12.2017 Tekort aan zorgpersoneel sterke belemmering voor patiënten

Een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland wees onlangs uit dat patiënten belemmerd worden door het tekort aan zorgpersoneel. Vier op de tien deelnemers geven aan dat ze te lang moeten wachten of de verkeerde zorg ontvangen. Deelnemers ervaren voornamelijk personeelstekorten in ziekenhuizen, verpleeghuizen en in de thuiszorg.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder bijna achtduizend leden van het patiëntenpanel. Meer dan de helft van deze deelnemers heeft tijdens het onderzoek aangegeven dat zij in het ziekenhuis een langere wachttijd ervaren. Bij verpleeghuizen en andere instellingen geeft 40 procent aan dat ze heel lang moeten wachten. Voor thuiszorg geldt een percentage van 35 procent dat aangeeft te moeten wachten op de zorg die nodig is. Ook wordt er melding gemaakt van een gebrek aan aandacht en emotionele steun. Daarnaast geven de deelnemers aan dat onzorgvuldige, gehaaste zorg van slechte kwaliteit ook in verband kan worden gebracht met het tekort aan personeel.

Wat zou dan de beste oplossing zijn? Volgens de Patiëntenfederatie moet er meer geld worden geïnvesteerd in het zoeken en aannemen van nieuwe krachten. Daarnaast moet er niet alleen geconcentreerd worden op medische zorg, maar ook meer op aandacht en steun. Het is volgens de organisatie van belang dat zorgverleners met patiënten in gesprek gaan over de zorg die nodig (en belangrijk) is.

Verwacht personeelstekort

Een onderzoek in opdracht van V&VN, de beroepsvereniging voor verpleegkundigen en verzorgenden, wijst uit dat het personeelstekort in de zorg over een aantal jaar zal zijn gestegen tot 100.000-125.000 medewerkers. Dat wil zeggen, als zorginstellingen nu geen extra maatregelen nemen. Dit tekort komt zelfs nog bovenop de duizenden vacatures die nu al openstaan.

De onderzoekers stellen dat de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden door werkgevers verbeterd moeten worden, om dit tekort enigszins te kunnen beperken. Ook de roosters moeten beter kunnen aansluiten op de wensen van medewerkers. Administratieve rompslomp moet worden teruggedrongen en de mogelijkheden van stages moeten worden uitgebreid.

Meer lezen over de resultaten van het onderzoek? Bekijk dan de website van de Patiëntenfederatie.

Auteur: Karel de Vries, redactie Zuster Jansen


“Wij hebben zeer goede zorg en service ontvangen van Zuster Jansen”
Mvr. de Jongh, Amstelveen