Artikelen |
Door de slimme, technologische ontwikkelingen is er steeds vaker sprake van zorg op afstand. De fysieke afstand tussen de patiënt en de zorgverleners wordt dus steeds groter. Maar is dit wel een succes? Patiënten geven aan dat zij zich na de eerste ervaring direct veiliger en minder eenzaam voelen. Ze kunnen beeldbellen met de dokter en hart- en longpatiënten worden thuis gemonitord, maar zien ’s nachts geen verzorgende meer.
Toch is Thea Wassink, werknemer van het Medisch Service Centrum NAAST, ervan overtuigd dat patiënten het een prettige manier van werken vinden. NAAST is landelijk gezien de meest uitgebreide aanbieder van zorg op afstand met maar liefst 50 zorgklanten. Dit zijn onder andere ziekenhuizen, thuiszorgorganisaties en GGZ-instellingen. Ze snapt dat mensen nog twijfels hebben bij het aanbieden van zorg op deze manier, maar de integratie van e-health is onomkeerbaar. Wassink geeft aan dat familieleden van ouderen vaak bang zijn dat ze niet weten hoe ze met de technologie om moeten gaan; “Maar de praktijk wijst uit dat ook 80-plussers goed in staat zijn om een iPad te bedienen. Het gevoel dat je 24 uur per dag iemand kan bereiken, werkt bij patiënten juist heel geruststellend”, zo stelt Wassink.
Het Bravis Ziekenhuis is bezig met de bouw van een nieuw ziekenhuis langs de A58 bij Roosendaal. Zij zien de positieve ervaringen van zowel patiënten, als medewerkers van NAAST, als een aangename verrassing. Het Bravis is bezig om de mogelijkheden uit te tekenen voor “Ons ziekenhuis van morgen”. Voordat de bouw start, is het uiteraard van groot belang om de veranderingen in ziekenhuizen in kaart te brengen. Denk hierbij aan vergrijzing, personeelstekorten en de innovatie op het gebied van technologie. Er worden computers ontwikkeld die diagnoses kunnen stellen, er is kunstmatige intelligentie software die tumorcellen beter kunnen ontdekken en er zijn sensoren op de markt waarbij het gedrag van patiënten op afstand gemonitord kan worden. Hierdoor kan in de gaten gehouden worden of patiënten genoeg drinken, of er afwijkingen zijn in het aantal toiletbezoeken en of medicatie op de juiste momenten ingenomen wordt.
Door een bezoekje aan het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem kwam Richard Pal, gynaecoloog en voorzitter van de medische staf in het Bravis, in contact met het Medisch Service Centrum NAAST. “Het was goed om te horen dat zij positieve ervaringen hebben met zorg op afstand. Door het gebruik van telefoon en tablet hebben patiënten eerder méér dan minder contact met hun dokter of verpleegkundige. Ze hebben het gevoel dat ze beter gemonitord worden. Patiënten zijn ook eerder gerustgesteld. Een simpel telefoontje via een beeldscherm kan dus veel effectiever zijn dan een patiënt langs laten komen”, aldus Pal.
Ook TWB-baas Christ-Jan Danen (Thuiszorg met Aandacht) is tevreden over NAAST. Volgens hem is de toevoeging van technologie in de zorg niet alleen handig, maar pure noodzaak in deze tijd van personeelstekorten; “Het afvangen van telefoontjes door NAAST scheelt ons veel personeelsinzet. Het maakt heel wat uit of je drie keer per etmaal bij iemand langs moet gaan om medicatie toe te dienen of dat je het op afstand via een beeldscherm kunt begeleiden.”
Auteur: redactie
“Wij hebben zeer goede zorg en service ontvangen van Zuster Jansen”
Mvr. de Jongh, Amstelveen
|