Nieuws

07.03.2019 ASN Bank “gematigd positief” over ethische normen bij farmaceutische bedrijven

Volgens de ASN Bank houden een aantal farmaceutische bedrijven er “onethische bedrijfspraktijken” op na. Dit blijkt uit een evaluatierapport over engagement bij farmaceuten en gesprekken die de ASN Bank de afgelopen vier jaren heeft gevoerd met de bedrijven over het ethisch beleid.

Bedrijven die niet goed uit de verf kwamen waren Bristol-Myers Squibb, BTG, Indivior en Merck & Co. Via de website laat de ASN Bank op 4 maart weten dat zij gestopt zijn met de investeringen in deze farmaceutische bedrijven. Vanwege ernstige misstanden was er in juni 2018 ook al een bedrijf (Novartis) afgekeurd. Er zou een omkopingsschandaal hebben plaatsgevonden in Griekenland.

Jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen

De afgelopen vier jaar, tussen 2015 en 2019, heeft de ASN Bank gesprekken gevoerd met 10 farmaceutische bedrijven. Ook tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergaderingen kreeg de ASN Bank de gelegenheid om vragen te stellen over betalingen aan gezondheidsprofessionals, de beloning van hun verkooppersoneel en de transparantie daarover. Tevens besprak de bank ook specifieke onderwerpen, zoals de rapportage van wangedrag, externe audits, het marketingbudget en productveiligheid.

Een aantal bedrijven voldeden aan het duurzaamheidsbeleid; Novo Nordisk, GlaxoSmithKline, Orion AstraZeneca, Astellas Pharma en de nieuwe farmaceut Merck KGAA. Echter, ook bij de goedgekeurde bedrijven komen misstanden voor. De ASN Bank geeft aan dat ze ook deze bedrijven scherp in de gaten blijven houden. Bovendien zullen ze ook met de bedrijven in gesprek blijven om ervoor te zorgen dat ze aan het ethische beleid te blijven voldoen.

Evaluatierapport

Over het algemeen is de ASN Bank “gematigd positief” over de farmaceutische wereld. Dat blijkt uit het evaluatierapport “Van beleid naar praktijk” dat onderzoeksbureau Sustainalytics in opdracht van ASN Bank schreef.

“Er is in de afgelopen jaren enige vooruitgang geboekt, maar farmaceutische bedrijven moeten nog veel verbeteren. Positief is dat onze inspanningen effect hebben gehad: de bedrijven waarmee we intensief hebben gesproken, zijn het meest vooruitgegaan.”, zo meldt het rapport.

 


“Wij hebben zeer goede zorg en service ontvangen van Zuster Jansen”
Mvr. de Jongh, Amstelveen